Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti - zaměstnanec
3. Pojmenování (název) životní situace
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti - zaměstnanec
4. Základní informace k životní situaci
Zaměstnanec, který je z titulu pracovního vztahu účasten pojištění, je poplatníkem pojistného.
Pojistné u zaměstnance činí 6,5 % z vyměřovacího základu.
Toto pojistné se skládá pouze z pojistného na důchodové pojištění; pojistné na nemocenské pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti zaměstnanec neplatí.
Pojistné zaměstnanci z příjmu sráží zaměstnavatel a odvádí na účet příslušné okresní správy sociálního zabezpečení, Pražské správy sociálního zabezpečení nebo Městské správy sociálního zabezpečení Brno (dále též "OSSZ/ PSSZ/ MSSZ").
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Zaměstnanec, statutární zástupce zaměstnavatele.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zaměstnanec, jako poplatník pojistného, nemá ve vztahu k placení pojistného žádné povinnosti, tyto povinnosti za něho plní zaměstnavatel - srazí mu ze mzdy (odměny) pojistné, které odvede.
Vyměřovací základ zaměstnance pro odvod pojistného je zároveň i vyměřovacím základem, ze kterého se stanoví dávky nemocenského a důchodového pojištění.
Případné neplacení pojistného ze strany zaměstnavatele nejde k újmě konkrétního zaměstnance, není tím dotčena jeho účast na pojištění a případné poskytování dávky nemocenského a důchodového pojištění.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Mzdový list zaměstnance, který je povinen zaměstnavatel vést; doklad o výplatě mzdy a srážkách ze mzdy.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Česká správa sociálního zabezpečení - okresní správy sociálního zabezpečení/ Pražská správa sociálního zabezpečení/ Městská správa sociálního zabezpečení Brno.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Pracovní smlouva, doklad o výplatě mzdy a srážkách ze mzdy, případně jiné doklady osvědčující účast na pojištění a dosažených příjmech.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Bez použití formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Jedná se o povinnosti zaměstnavatelů, proto nejsou lhůty k vyřízení stanoveny.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Zaměstnavatelé.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
28. Popis byl naposledy aktualizován
20.03.2018
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.